katjuska

Alla inlägg under februari 2014

Av Katja Kankaala - 23 februari 2014 15:49

Idag fick det bli bakardag :)

Önskemål från familjen var karelska piroger.

             

Deg:

2 dl kallt vatten

2 tsk salt

3 dl rågsikt

2 1/2 dl vetemjöl


Fyllning Risgrynsgröt:

2 dl grötris

3 1/2 dl vatten

1 l mjölk

Det går bra med köpt gröt oxå ;)


Smält smör med lite vatten till pensling.



Blanda alla ingredienser till degen, arbeta ihop till en smidig deg.

Knåda ihop till en rulle och dela den i 24 bitar. Som man rullar till små bollar.

Kavla ut bollarna lövtunna.

Lägg i fyllning i mitten, bred ut men inte ända ut till kanterna.

Nyp ihop kanterna, platta ner lite annars bränns dom lätt.

Grädda mitt i ugnen i 250-300 c ca 10 min.

Pensla pirogerna med smöret.

Lägg dom på hög med smörpapper imellan och en handduk över, låt svalna.


Till kvällsmat blir det kålpudding :))


Ha en skön söndag

Kram

Av Katja Kankaala - 22 februari 2014 11:24

Oj nu har bloggandet legat nere lite väl länge :)

Men har haft lite fullt upp sen jag börja på heltid.

Dagarna har gått i ett med jobb,träning och diverse hemmasysslor.

Men det är skönt att ha fullt upp igen :)

Denna dag startades med ett yoga pass,

skulle ju ta lite vila från träningen, men har ju lite svårt med det.

Så då fick det bli lite lugnare variant, men det kändes behövligt, gudars va stel man kan vara då.

Haha stel som en pinne ;)

Träning och mat är en stor del av mitt liv, har jag märkt.

Men kan inte påstå annat än att tack vare det ,

så återhämtade jag så pass snabbt under behandlingstiden.

Tror inte att jag hade vart lika pigg om jag inte hade tränat.

Och all träning som blir av är bra.

Mat är oxå en viktig bit, utan det fungerar man inte.

Idag ska jag laga till kycklingfilé,som legat i marinad över natten.( honung,olja,salt,chili/lime flakes,peppar, spiskummin,koriander och mandarinsaft och skal )

Bulgur med tomat, ris, och wokade grönsaker får det bli till.

Men först ska jag iväg till min käre mor och kolla på en lägenhet till henne.

Ikväll blir det nog och kolla på mellon med tjejerna.

Imorgon ska det bakas karelska piroger.

Fortsätt njuta av helgen ;)

Kram   



Av Katja Kankaala - 8 februari 2014 13:51

Oj det var ett tag sedan jag skrev.

Äntligen så har jag fått börja arbeta heltid igen.

Och ja jag har saknat det ;)

Men tyvärr helt frisk från cancer anses man inte förrans om 5 år.

Jaja men har ju överlevt denna omgång. Och hoppas då inte behöva drabbas igen.


Idag har jag passat på och bakat igen.Det vart knäckebröd med kanel & kummin.  

  

Och cupcakes med Nöt-Créme

 

Recept 12 st

125 g smör

2 dl socker

2 ägg

3 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2/3 dl yoghurt/fil

175 g (1 ask) Nöt-Créme


Blanda smör & socker poröst. Tillsätt 1 ägg i taget.

Blanda samman alla torra ingredienser, vispa därefter ner det i smeten ihop med yoghurten/filen.

Till en slät smet.

Fördela därefter hälften av smeten i formar. Klicka i nötcréme och därefter resten av smeten.

Grädda mitt i ugnen 175c ca 20 min


Ha en fortsatt skön helg   

Ovido - Quiz & Flashcards